STAN WIEDZY W ZAKRESIE TEMATU BADAŃ -----Stanisław
Trembecki to w powszechnej opinii badaczy, krytyków i poetów różnych wieków
jeden z najwybitniejszych poetów klasycystycznych w dziejach literatury
polskiej. Adam Mickiewicz uważał go za suwerennego władcę polszczyzny
i swego poetyckiego patrona. Admirację dlań zachował do końca życia, w
Prelekcjach paryskich: "Pisarz najbieglejszy i najbardziej
skończony, jaki kiedykolwiek był w Słowiańszczyźnie [...] był prawdziwym
Grekiem z czasów Peryklesa albo łacinnikiem z epoki Augusta, Słowianie
z jego dzieł mogą mieć dokładne wyobrażenie o stylu starożytnych".
W kontekście tych słów romantycznego poety i wykładowcy, a także podobnych
w wymowie i tonie opinii najwybitniejszych znawców literatury, nawet obcych
Trembeckiemu światopoglądowo, jak Stanisław Tarnowski, Juliusz Kleiner
czy Wacław Borowy, szczególne zdziwienie może budzić fakt, że do tej pory
nie poświęcono mu żadnej konferencji naukowej, zbiorowej czy monograficznej
publikacji autorskiej o charakterze analityczno-interpretacyjnym, obejmującej
cały dorobek tego pisarza. Kwestią przyszłości nadal pozostają rozstrzygnięcia
dotyczące atrybucji bardzo wielu utworów mylnie mu przypisywanych. W świetle
najnowszych ustaleń alarmujący jest fakt, że około 30% tekstów zamieszczonych
w jedynej współczesnej, zrealizowanej przed ponad półwieczem, krytycznej,
przygotowanej przez Jana Kotta, edycji Pism wszystkich tego literata
(t. 1-2, 1953), nie jest jego autorstwa. Mylnie przypisał mu także wielu
tekstów J. W. Gomulicki w edycji Poezji wybranych (1978). Ustalenia
wymaga zatem przede wszystkim kanon dziel tego autora. Rozpoznane utwory
wybitnego poety drugiej połowy XVIII wieku, rażąco jednak "zaniedbanego"
we współczesnych badaniach historycznoliterackich, w sposób znaczący i
trwały oddziałały na rozwój i dzieje rodzimej poezji, i to nie tylko okolicznościowej,
pochwalnej czy politycznej, ale także liryki osobistej, a zwłaszcza w
jej obrębie - techniki poetyckiej deskrypcji. Także teksty o autorstwie
niepewnym wymagają gruntownego oglądu przez wybitnych znawców i badaczy
literatury okresu oświecenia zarówno w celu uzyskania merytorycznych przesłanek
pozwalających na dokonanie definitywnych rozstrzygnięć w sprawie autorstwa
utworów, jak i w celu bliższych rozpoznań w odniesieniu do pisarskiego
warsztatu Trembeckiego - jego twórczych inspiracji, nawiązań i zależności,
ale także oryginalności stosowanych rozwiązań. Na realizację tych ważnych
zamierzeń szansę daje projekt "czytania" Trembeckiego wraz z
trzema innymi, wybitnymi poetami polskiego oświecenia. |
||||