STAN WIEDZY W ZAKRESIE TEMATU BADAŃ -----Już
w XIX wieku Piotr Chmielowski we wstępie do Wyboru poezji z dołączeniem
kilku pism prozą oraz listów Adama Naruszewicza (Warszawa 1882) podkreślał
potrzebę nowego spojrzenia na dorobek stanisławowskiego poety i tłumaczył
przyczyny jednostronnej oceny jego wierszy. Mimo upływu czasu także w
drugiej połowie następnego stulecia wielokrotnie znawcy naszej rodzimej
literatury sygnalizowali konieczność ponownego zbadania, wnikliwej analizy
oraz interpretacji i reinterpretacji zróżnicowanej tematycznie, stylowo
oraz gatunkowo spuścizny pisarskiej Naruszewicza, który cieszy się przede
wszystkim opinią zasłużonego satyryka, podczas gdy większość jego twórczości
stanowią liryki. Na te problemy zwrócił uwagę, m.in. Czesław Zgorzelski
(w obszernym studium Naruszewicz - poeta, 1953), Juliusz Wiktor
Gomulicki (we wstępie do Liryków wybranych, opatrzonym znamiennym
tytułem: Krzywda Naruszewicza, 1964), Julian Platt (w książce
o sielankach Naruszewicza - 1967, w rozprawach o poecie i redaktorze "Zabaw
Przyjemnych i Pożytecznych" - 1996). Choć ukazały się liczne publikacje
poświęcone wybranym aspektom poetyckiego warsztatu tego twórcy (także
prace Aliny Aleksandrowicz, Stanisława Grzeszczuka, Barbary Wolskiej,
Teresy Kostkiewiczowej, Marcina Cieńskiego, Bożeny Mazurkowej), to kwestią
przyszłości nadal pozostaje nowoczesna, wieloaspektowa synteza jego pisarskiego
dzieła. Gruntownego rozpoznania wymaga stosunkowo mało znana, choć bogata
poezja polityczna, którą niestrudzony rzecznik królewskiego obozu reform
wpływał na świadomość narodu I Rzeczypospolitej. Nowego, świeżego spojrzenia
domaga się również poezja pochwalna i panegiryczna Naruszewicza, wiersze
okazjonalno-towarzyskie - pisarskie obszary świadczące o wzbogacanej ciągłości
pokoleniowej twórców narodowej kultury, o świadomym budowania przez poetę
pomostów między epokami w sposób jednostronny przeciwstawianymi w "wieku
rozumu". Na dokładne zbadanie zasługuje też artystyczna różnorodność
jego wierszy, mających cechy klasycyzmu (renesansowego i oświeceniowego),
baroku, rokoka i sentymentalizmu. Zespołowe "czytanie" utworów
Naruszewicza umożliwi przybliżenie wskazanych problemów, a także bliższą
obserwację genologicznej różnorodności jego warsztatu pisarskiego, związków
z tradycjami literatury starożytnej (greckiej i rzymskiej) oraz preferowanej
metody adaptacji i przekładu jako programowego doskonalenia narodowego
języka. Utwory tego wszechstronnego twórcy u progu XXI wieku powinny zostać
na nowo "odczytane", a - co za tym idzie - ich dotychczasowe
omówienia, posiadające "długie trwanie" w świadomości odbiorców
narodowej literatury, powinny być skorygowane, zarówno w świetle współczesnych
badań humanistycznych, jak i kilku nowoczesnych edycji o charakterze krytycznym.
|
||||