fa2

 

STAN WIEDZY W ZAKRESIE TEMATU BADAŃ

-----W długofalowych, planowanych w projekcie badaniach zespołowych miejsce centralne przypada rozpoznaniu dzieła pisarskiego Ignacego Krasickiego i odkrycie jego roli w kształtowaniu się głównych idei epoki. Wiedza o Ignacym Krasickim wzbogaciła się w ostatnich latach przede wszystkim dzięki publikacji fundamentalnego Kalendarza życia i twórczości... autorstwa Zbigniewa Golińskiego, przy udziale Magdaleny Górskiej. Od dawna jednak nie ukazywały się syntetyczne prace o charakterze interpretacyjnym, dotyczące całościowego oglądu zróżnicowanej gatunkowo twórczości autora Mikołaja Doświadczyńskiego przypadków. Brak szczegółowego oglądu analitycznego najważniejszych dzieł tego pisarza, z odniesieniem do najnowszej wiedzy o jego życiu i osobie, a także - do inspiracji metodologicznych współczesnej nauki o literaturze. W tej sytuacji niezbędne są działania zmierzające do powstania nowoczesnej syntezy dzieła XBW, wykorzystującej nowe ustalenia biograficzne i faktograficzne, a także cząstkowe opracowania niektórych zagadnień. Ukazania w nowym świetle wymaga miejsce Krasickiego - jako najwybitniejszego pisarza tego czasu - w oświeceniu polskim, a także jego stosunek do najważniejszych tendencji literackich, estetycznych i ideowych epoki będącej kulturowym progiem naszej współczesności. W sferze naukowych oczekiwań pozostaje wnikliwa analiza oraz interpretacja konkretnych dzieł tego autora, osadzonych - zależnie od charakteru badanego utworu - w kontekście i ujęciu problemowym (biograficznym, filologicznym, estetycznym, gatunkowym, ideowym). Pozwoli to rozpoznać zarówno najistotniejsze ich sensy, umieścić je - w świetle aktualnej wiedzy - w całości dzieła XBW, jak i w perspektywie badawczych problemów doby oświecenia. Pozwoli też lepiej rozpoznać i zrozumieć procesy zachodzące w kulturze polskiej, dla której epoka oświecenia była czasem inicjowania przemian prowadzących do ukształtowania polskiej nowoczesności kulturowej. Temu celowi ma służyć projekt "Czytanie Krasickiego", dotyczący pisarza, którego znaczenie w dziejach epoki i w kulturze naukowej ciągle nie jest w pełni rozpoznane.